"A falu és a világ reménytelenségét, körkörös önmagába zártságát tükröző díszletbe épített előadásban harapni lehet a lét értelmetlenségéből áradó levegőt."
A Gézagyerek terének feltérképezéséhez készített szociológiai olvasatú trigonometriai feladat.
Tekintsük a következő egymásba ágyazott két trigonometrikus kört A Gézagyerek Sárkány Sándor által kialakított terének felosztásaként. Nevezzük őket a, illetve B-nek, ahol B, a-nak spirális kiterjedése (1. ábra)
A két körhöz társítsuk a következő szinteket: a:=y; B:=x.
A trigonometrikus körök origója: O: Gézagyerek
Adott továbbá:
Alpontokba szedve a szereplőket, megadom radiánban vagy szögfüggvényben. Mindegyik alatt tárgyalom az ők, illetve az O közötti viszonyt, ami segítséget nyújt a radiánként vagy szögfüggvényként tárgyalt szereplők meghatározásában.
Feladat:
Alakítsuk a szereplőket fokokká, majd illesszük be a számukra fenntartott négyzetekbe.
Immár ismerve a szereplők és elhelyezkedését, illetve nevét (leírásból való következtetés alapján), haladjunk a trigonometrikus körön, figyelve a fokokat
Rájöhetünk a szereplők térben való elhelyezésének koncepciójára.
1. O és 7π/5
Szeretet, illetve apai kép, gondoskodás, jóindulat.
2. O és 2π+2,9rad
Tipikus falusi viszony, nincs közvetlen érintkezés, O háta mögött történik a felszínes dicséret.
3. O és 4π-10°
Nincs érintkezésük, O fele csak közvetve, szennyes kíváncsiságát fejti ki.
4. O és arcsin 1
Szótlanság, szeretet, függőség, egyoldalú önfeláldozás, ápolás, elfogadás.
5. O és 360°+270°
Érzelemhiány, nem beszélnek egymással, szakmai okokból történő egyszeri, de erőltetett, erőszakos az érintkezésük .
6. O és 23π/12
Apa-gyerek viszony, szótlanság, felügyelés, jóindulat, apaösztön
7. O és (π/2-10°)*7
Nincs érintkezés, de egyoldalú hasznon alapuló régi kapcsolatuk árnyékában történik O dicsérete.
Megoldás:
Megoldás:
Minél nagyobb a szereplők fokszáma, azaz minél távolabb helyezkednek el a trigonometrikus körön a 0 foktól, annál távolabbi a kapcsolatuk Gézagyerekkel. Legközelebb anyja áll hozzá, majd a két apakép, a szomszédok, akik felületesen dicsérik, majd Marika, egykori osztálytársa, Vízike, akihez nem kötődik lelkileg, és végül Lajos, akivel nem is beszél.
Nem tárgyaltam Lacit: ő a harmadik körön lenne, ő már ordít Gézagyerekkel. A buszsofőrt sem, hiába találkoznak mindennap, csak epizódszereplőnek tartom.
Az origótól való távolság az életminőségüket is szimbolizálja.
Ha figyelembe vesszük Lacit is, a tér vertikálisan szimmetrikussá válik, de ennek tárgyalása már nem a feladatunk része.
Miholcsa Zsombor
forrás: http://tm-t.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése